Cityscapes

Since end 2014 Driessens & van den Baar have photographed piles of bulky waste in the streets of Oud Charlois, Carnisse and Tarwewijk in Rotterdam Charlois. This waste is the final remnant of the life of people, after they suddenly have had to leave their houses because they have lost their income or residence permit.At the moment somewhere in Eastern Europe, Africa or the Middle East populations flee because of war, suppression or hunger Rotterdam Charlois is one of the safe havens in Europe, people travel to. There are some reasons for this: cheap (and often bad ) housing, illegal rent and connections with people  from their homelands. At this moment people from 160 different countries found a home in Rotterdam Charlois. Unfortunately not everyone is able to make a living and at the end people have to leave and their possessions end on the street. The piles of bulky waste are like ready mades: they contain lots of stories of their former owners.

Driessens & van den Baar have choosen three photographes, enlarged them and added a pattern of chalkpaper on them. A second layer of patterns has been used to cut pieces of felt,  sewn together into a felt sculpture. In the end, the bulky waste has become the source of new artworks.

 

NL

De afgelopen anderhalf jaar hebben Driessens & van den Baar bijna dagelijks bergen grofvuil in Oud Charlois, Carnisse en Tarwewijk gefotografeerd. Het grofvuil is het laatste overblijfsel van het leven van mensen in de wijk, nadat ze vaak hals over kop vertrokken zijn, omdat ze hun inkomen of verblijfsstatus kwijt geraakt zijn. Op het moment dat ergens in Oost Europa, het Midden Oosten of Afrika bevolkingsgroepen op de vlucht slaan vanwege oorlog, onderdrukking of droogte wordt dat zichtbaar in Charlois, één van de veilige havens in Europa waar mensen naartoe trekken. De redenen zijn divers: goedkope ( en vaak slechte) huizen, illegale verhuur en banden met familie of vrienden uit landen van herkomst. Inmiddels telt Charlois 160 nationaliteiten. Helaas redden veel mensen het niet een duurzaam bestaan op te bouwen en belandt hun inboedel uiteindelijk op straat, wanneer ze gedwongen verder moeten trekken. De stapels grofvuil zijn als ready mades: je kunt veel aflezen aan de spullen , maar ook aan de manier waarop ze aan de straat gezet zijn.

Driessens & van den Baar hebben drie foto’s geselecteerd, uitvergroot en voorzien van kalkpapieren patroondelen. De papier patronen zijn overgebracht op vilt, waarmee sculpturen zijn gemaakt, die als autonome vormen zijn opgesteld in de ruimte. Uiteindelijk is het afval de bron voor nieuwe kunstwerken.